Lokální AGENDA 21

školní rok 2004 - 2005

logo Agenda21 Agenda 21 je rozsáhlý dokument sestavený účastníky Mezinárodní konference o životním prostředí a rozvoji v Rio de Janeiro (1992), který se stal v pravém slova smyslu strategickým plánem rozvoje společnosti na prahu třetího tisíciletí. Dokument určil hlavní směry omezení negativních projevů naší civilizace v různých směrech (sociální rozdíly mezi bohatým a chudým světem, nedostatky ve zdravotní péči, globální ohrožení životního prostředí, expanze lidských sídel, nárůst populace, atd.).

Praktickou aplikaci principů daných základním dokumentem v místní (obecní, komunitní) praxi nazýváme místní Agendou 21. Místní Agenda 21 představuje uskutečňování praktických lokálních projektů ve spolupráci nejširších zájmových skupin směřujících k trvale udržitelné kvalitě života na místní úrovní. Více na www.agenda21.cz.

Dokumentace

Závěrečná zpráva

1. Účastníci projektu

Projekt probíhal od září 2004 do května 2005 za účasti těchto škol:
Gymnasium Philippinum Weilburg, Spolková republika Německo
Gymnázium Karla Čapka Dobříš, Česká republika

2. Organizace a cíle projektu

Stěžejní část projektu se uskutečnila v rámci týdenních setkání ve Weilburgu a Dobříši. Setkání se zúčastnilo 25 českých studentů, 23 německých studentů a 5 pedagogů. V době mezi setkáními pokračoval projekt ve školách, kdy se účastnilo dalších 14 studentů.

Cílem projektu Lokální Agenda 21 bylo seznámení studentů s kvalitou životního prostředí obou regionů a vlivem člověka na prostředí, prohloubení jazykových dovedností a navázání kontaktů se studenty z druhé země.

3. Setkání v Dobříši 26. 9. 2004 - 3. 10. 2004

FOTOGALERIE. Program byl zaměřen na poznávání místního regionu - přírodního prostředí i památek a především na hospodaření s vodou a její kvalitu.

Jednotlivé aktivity setkání:

a) Návštěva Prahy a pražských památek

b) Ekologický workshop v památníku Karla Čapka ve Strži

Čeští i němečtí studenti byli rozděleni do šesti smíšených skupin a každá skupina měla odlišný úkol. Čeští studenti se na práci k zadanému tématu připravovali již předem sháněním informací a materiálů.

Jedna skupina se zabývala analýzou vody ve Stržském rybníku a potoku. Výsledky kvality vody potom byly porovnávány s výsledky, které němečtí studenti získali při analýze vody řeky Lahn ve Weilburgu.

Další dvě skupiny studentů pracovaly na úpravě břehů potoka a uměle vytvořeného jezírka a sledovaly a určovaly druhy rostlin a živočichů, které obývají ekosystém stojaté a tekoucí vody.

Jedna skupina se zabývala zpracováním návrhu na začlenění stávajících hospodářských budov u památníku do přírodního prostředí.

Další dvě skupiny se zabývaly určováním rostlinných druhů na lužní louce u potoka a dosazováním a vyséváním dalších rostlin.

Po zhodnocení výsledků této společné práce následoval ještě výtvarný projekt pod širým nebem, zaměřený na spojení člověka a přírody, jednalo se především o společnou práci s modelářskou hlínou a dalšími přírodními materiály.

c) Dobříš - zámek a parky

d) Dobříš - čistírna odpadních vod a historie a současnost vodního hospodářství na Dobříšsku

Studenti byli na exkurzi v místní čistírně odpadních vod, poznali celý proces čištění odpadní vody a jeho principy. Poté následovala přednáška místního vodohospodáře o historii a současnosti vodního hospodářství na Dobříšsku, o získávání pitné vody i zpracovávání odpadních vod. Po přednášce v diskuzi studenti z obou zemí porovnávali rozdílné i společné problémy z této oblasti.

e) Praha - historie i současnost vodního hospodářství

Po poznání problematiky místního vodního hospodářství měli studenti možnost porovnání s touto problematikou v měřítku velkého města. Jako první navštívili Muzeum pražského vodárenství s velmi zajímavou expozicí od starověkého vodárenství až po nejmodernější technologie. Další exkurze byla do současné Ústřední čistírny odpadních vod a nakonec do Ekotechnického muzea v původní historické čistírně odpadních vod.

f) Vodní elektrárna Štěchovice a štěchovická stezka

Studenti si podrobně prohlédli vodní elektrárnu Štěchovice, seznámili se s výhodami i nevýhodami vodních elektráren a jejich vlivem na prostředí. Poté prošli štěchovickou stezkou do Třebenic, cestou zkoumali přirozený ekosystém kolem řeky a porovnávali současný stav s historickými mapami a fotografiemi z doby před vybudováním přehrad na Vltavě.

g) Mokrsko - těžba zlata

Studenti se seznámili s rizikem dříve zamýšlené těžby zlata v této lokalitě, s jejím dopadem na prostředí celého regionu a vlivem na kvalitu spodních vod i Vltavy.

h) Hornické muzeum v Příbrami

Studenti navštívili hornické muzem v Příbrami a seznámili se s vlivem těžby v této lokalitě na prostředí.

i) Závěrečné zhodnocení

Na závěr celého setkání studenti ve smíšených česko-německých skupinách zpracovali jednotlivá témata ve formě posterů. Využili poznatky a informace, které získávali po celý týden i dříve připravené materiály. Při zpracování byly používány tři jazyky - čeština, němčina a angličtina. Každá skupina svoji práci představila a zhodnotila. Po jednotlivých prezentacích studenti ještě hodnotili celkový význam získaných poznatků a význam myšlenky trvale udržitelného rozvoje a možnost naplňování této myšlenkyv rámci místní Agendy 21.

4. Setkání ve Weilburgu 24. 4. 2005 - 1. 5. 2005

FOTOGALERIE. Jednotlivé aktivity setkání:

a) Poznávání místního regionu - památky a příroda

Studenti se seznámili s památkami a přírodním prostředím ve Weilburgu a okolí. Navštívilizámek ve Weilburgu, řeku Lahn a její okolí a další města - např. Wetzlar, Giessen, Frankfurt.

b) Obnova lesního porostu

Studenti v městském lese ve Weilburgu vysazovali stromy na místě poničeném lesním požárem. Byly vysazovány lesní třešně pro zvýšení druhové diverzity.

c) Skládka komunálního odpadu

Studenti byli na exkurzi v Asslaru, na skládce komunálního odpadu a ve zpracovatelském závodě. Seznámili se s problematikou skládkování, zpracování a recyklací odpadů, s dřívějšími způsoby i nejnovějšími technologiemi a nutností separace odpadu. Studenti porovnávali jak je řešena tato problematika v obou zemích.

d) Návštěva dolu na železnou rudu

e) Účast na vyučování

Čeští studenti se několikrát zúčastnili vyučovacích hodin společně s německými přáteli. Měli možnost poznat podobnosti i rozdíly ve výuce na obou školách.

5. Zhodnocení projektu

V rámci uskutečněných setkání poznali studenti obou zemí prostředí v navštívených regionech, mohli porovnávat vliv člověka na prostředí u nás i v Německu a viděli, že mnohé problémy jsou v obou zemích podobné. Zároveň si uvědomovali, že otázka trvale udržitelného života se dotýká nás všech a naše budoucnost záleží na tom, jak se s těmito otázkami dokážeme vypořádat. Právě problematika pitné vody, čištění odpadní vody a nakládání s odpady jsou otázky nadmíru důležité.

Kromě mnoha teoretických poznatků studenti zkusili i společnou praktickou činnost a společné zpracování poznatků a výsledků a jejich prezentaci. Museli se vypořádat s otázkami typu jak srozumitelně sdělovat informace v cizím jazyce, získávali zkušenosti s týmovou prací. Výsledky jednotlivých prací budou dále využity i v rámci jiných, současně probíhajích projektů (Comenius).

V rámci projektu studenti zlepšili své jazykové dovednosti, získali velkou motivaci pro další studium jazyka a navázali kontakty se studenty z druhé země. Na konci druhého setkání - ve Weilburgu - bylo vidět, že navázaná přátelství přetrvají i právě skončený projekt. A to je jistě pro společnou budoucnost Evropy to nejcennější a nejdůležitější.

Děkujeme všem, kteří náš projekt jakoukoliv formou podpořili.

-Štěpánka Máchová, mee-