Mezinárodní projekt - Ekorocks
Za každý stát EU je nominována jedna škola a její vybraní studenti reprezentují a po celý rok zpracovávají
vybrané téma. Závěrem projektu je vždy konference v EU, kde zástupci zveřejní výsledky svého studia.
Struktura
- Studium přínosu vnější povrchové činnosti člověka na relief ČR
- Popis fauny a flory
- Ekologický a enviromentální aspekt problému
- Historie povrchové činnosti a rekultivace krajiny do budoucna
Práce v terénu:
- 25.10.- 28. 10. - Česká Kanada - povodí Blanice |
fotogalerie
- 1.11. - 4.11. - Kaznějov - kaolin lom a údolí řeky Střely
| fotogalerie
- 28.12. - 31.12. - Orlík
| fotogalerie
- 23.1. - 27.1.2008 - Volyňský rozcestník
| fotogalerie
- 7.3. - 8.3. - Barrandova jeskyně a jeskynní systém Alcazar
| fotogalerie
- 19.3. - 23.3. - Kvildský les a řeka Vydra - historie plavení dřeva
| fotogalerie
- 5.4. - 6.4. - Koněpruský jeskynní systém a okolní lomy
| fotogalerie
- 9.4. - 13.4. - Pálavské vápencové vrchy a těžba vápence na jižní Moravě
| fotogalerie
- 17.4. - 21.4. - Švédsko - Stockholm - závěrečná prezentace vypracovaného projektu
| fotogalerie
Přínos projektu:
Tento projekt má široké mezinárodní působení.Každou zemi EU reprezentuje JEDNA škola
a každý rok zpracovává nějaké předem zvolené téma formou praktických terénních exkurzí.
Závěr projektu se koná každý rok v jiné evropské zemi a studenti zde své výsledky prezentují ostatním členským školám.
Konkrétní cíle:
Nenásilnou formou budovat u studentů pocit zodpovědnosti za kvalitu životního prostředí, ve kterém žijeme.
Podpořit jejich vztah k české zemi, vytváření pocitu příslušnosti a hrdosti k českému národu (k vlastenectví).
Vytvářet kvalitní a přátelské vztahy mezi studenty různých věkových kategorií. Vést studenty k tomu,
aby si všímali krajiny, přírody a historie konkrétního regionu. Aby se pomalu učili propojovat znalosti
se zkušenostmi ze života a začali si spoluvytvářet svůj vlastní pohled na svět.
Naší snahou je rozšířit žákům obecné znalosti o prostředí, kde žijeme a naučit je
vnímat komplexně oblast, kterou i oni mohou v budoucnu negativně či pozitivně ovlivnit.
V rámci mnoha terénních exkurzí budou poznávat své okolí. Myslíme si, že je důležité,
aby poznávali přírodu ve svém dosahu. Mít elementární znalosti toho, po čem chodí, co
vidí a co slyší..Co okolo nich létá, zpívá a roste.
Tato cesta by jim měla pomoci k poznání sebe sama a toho co je a co není pro ně důležité.
Jedním ze základních cílů tohoto projektu je naučit studenty spolupracovat ve skupinách a zaměřit
svoji činnost na nějaký dlouhodobý vzdělávací cíl.
Klíčové vzdělávací kompetence projektu
Kompetence k učení
- rozvíjet u žáků aktivní zájem o poznávání biologie a historie své vlasti, Evropy a světa
- rozvíjet u žáků dovednosti potřebné k osvojování učiva, k vyhledávání a systematickému zpracovávání potřebných informací v literatuře a na internetu
- pozitivně motivovat žáky při vyučovacím procesu, podporovat u žáků tvůrčí a kritické myšlení
- vést žáky k zodpovědnosti za své vzdělání, motivovat je k celoživotnímu vzdělání
- nabízet žákům dostatek příležitostí k práci v terénu a k formulování vlastních myšlenek a názorů
Kompetence k řešení problémů
- na základě modelových příkladů učíme žáky řešit konkrétní problémové situace a rozvíjíme efektivní komunikaci
- podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a řešení problémů
- vést žáky k poznávání historických souvislostí, které se vzájemně ovlivňují
- rozvíjet u žáků schopnost objevovat, formulovat problém a hledat různé varianty řešení
- podpora netradičních (originálních) způsobů hledání řešení problémů (např. brainstorming, min-mapping, práce v malých skupinkách)
- vést žáky k předcházení některých problémů
- žáci by měli být schopni poznatky analyzovat, zobecnit a aplikovat v různých oblastech života
Kompetence komunikativní
- žáky prakticky podněcovat k efektivnímu používání komunikačních dovedností a prostředků, k učení přijmout a porozumět sdělení, správně jej interpretovat a věcně argumentovat
- vést žáky k rozvíjení schopnosti přátelsky spolupracovat a pracovat ve skupině (v týmu), zastávat v týmu různé role a upevňovat dobré mezilidské vztahy
- vést žáky k správnému kladení otázek, které vybízejí k vyjádření vlastního názoru a diskutování
- rozvíjet rétorické dovednosti (např. prezentace žákovy seminární práce před ostatními)
- vést žáky k prezentaci své osoby i školy na veřejnosti, ke kultivovanému mluvenému a písemnému projevu
- motivovat žáky k využívání cizích jazyků a výpočetní techniky
Kompetence sociální a personální
- vést žáky k rozvíjení schopnosti spolupracovat, pracovat v kolektivu
- naučit žáky respektovat odlišné názory ostatních členů skupiny a realisticky hodnotit práci vlastní i druhých
- naučit žáky vytvářet hodnotné mezilidské vztahy založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii
- rozvíjet mezi žáky vzájemnou pomoc při řešení daného úkolu a podpořit pozitivní vnímání vzájemné odlišnosti, jež vede k efektivní spolupráci
- podněcovat schopnost sebereflexe, osobnostního rozvoje a posilovat sebedůvěru žáků
Kompetence občanské
- vychovávat žáky jako svobodné občany, kteří plní své povinnosti, znají a chrání svá práva, respektují práva druhých
- vychovávat žáky jako osobnosti zodpovědné za svůj život, za své zdraví a za životní prostředí
- vést žáky k aktivní ochraně duchovních, kulturních a materiálních výtvorů minulosti
- vést žáky k aplikování osvojených znalostí z historie v současné době
- vést žáky k aktivnímu zapojení se do života společnosti, obce, rozvíjíme zájem o veřejné záležitosti, o spolupráci s regionálními kulturními institucemi
- vést žáky k ohleduplnosti a k ochotě pomoci druhým v různých situacích
- netolerovat u žáků hrubé, vulgární a agresivní projevy chování
Kompetence pracovní
- vést žáky k pozitivnímu vztahu k práci, naučit žáky používat při práci vhodné materiály, nástroje a technologie
- naučit žáky vytvářet podnětné a motivující pracovní prostředí
- vést žáky ke schopnosti adaptovat se na různé pracovní podmínky
- seznámit žáky se zásadami bezpečnosti a naučit je chránit své zdraví při práci
- vést žáky k dodržování vymezených pravidel, plnit povinnosti a závazky
- naučit žáky přistupovat k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, ale i z hlediska ochrany kulturních hodnot a životního prostředí
- seznámit žáky s různými profesemi s blízkým vztahem
- umožnit žákům získat praktické znalosti a dovednosti v oborech biologie a dějepisu