Biologie a historie v praxi
Tento projekt vznikl na Gymnáziu Karla Čapka v Dobříši díky studentům, kteří měli zájem o tyto obory a chtěli získat nové širší znalosti a praktické dovednosti.
Z tohoto důvodu jsme začali organizovat přednáškovou činnost z vlastních cest po celém světě, ukazovat prostřednictvím digitálních fotografií krásu přírody a historii daných regionů. Dále jsme začali organizovat terénní exkurze a výlety po celé ČR a také se letos již podruhé pokusíme studentům zpřístupnit i atraktivní historicko-biologické lokality mimo naší republiku.
Jelikož roste zájem studentů o tyto prakticky zaměřené exkurze nejen na naší škole, rozhodli jsme se oslovit další střední školy, zda by nechtěli v podobném projektu spolupracovat a tím rozšiřovat nabídku nabízených aktivit.
Konkrétní cíle:
Nenásilnou formou budovat u studentů pocit zodpovědnosti za kvalitu životního prostředí, ve kterém žijeme. Podpořit jejich vztah k české zemi, vytváření pocitu příslušnosti a hrdosti k českému národu (k vlastenectví). Vytvářet kvalitní a přátelské vztahy mezi studenty různých věkových kategorií. Vést studenty k tomu, aby si všímali krajiny, přírody a historie konkrétního regionu. Aby se pomalu učili propojovat znalosti se zkušenostmi ze života a začali si spoluvytvářet svůj vlastní pohled na svět.
Naší snahou je rozšířit žákům obecné znalosti o prostředí, kde žijeme a naučit je vnímat komplexně oblast, kterou i oni mohou v budoucnu negativně či pozitivně ovlivnit.
V rámci mnoha terénních exkurzí budou poznávat své okolí. Myslíme si, že je důležité, aby poznávali přírodu ve svém dosahu. Mít elementární znalosti toho, po čem chodí, co vidí a co slyší..Co okolo nich létá, zpívá a roste.
Tato cesta by jim měla pomoci k poznání sebe sama a toho co je a co není pro ně důležité. Jedním ze základních cílů tohoto projektu je naučit studenty spolupracovat ve skupinách a zaměřit svoji činnost na nějaký dlouhodobý vzdělávací cíl.
Ambice projektu jsou vysoké. Chtěli bychom vytvořit kompaktní skupinu středních škol v rámci středočeského regionu a již na tomto vzdělávacím stupni propojit jejich aktivity v těchto oborech. Současně s tímto projektem jsme oslovili a pozvali ke spolupráci i některé vysoké školy ( PedF UK, PřF UK ). Důvodem vzájemné spolupráce je snaha podpořit spolupráci studentů s VŠ vyučujícími, kteří se podílí na našich terénních exkurzích. Aby studenti získali představu a zkušenosti o stylu výuky na VŠ. Účastníci projektu získají znalosti a dovednosti z terénu a také budou mít díky této absolvované praxi při přijímacích zkouškách na výše uvedené školy výrazně jinou pozici.
Formy aktivit:
- přednášky a ukázky fotografií z cest
- organizované výlety do přírody (okolí Karlštejna, okolí Berounky, mapování povodí řeky Vltavy, sledování ekosystému na Šumavě...)
- spolupráce se studenty vysokých škol příslušných oborů
- koordinace a spolupráce studentů na organizování výletů
- zahraniční terénní exkurze do předem zmapovaných lokalit ( Delta Dunaje, pohoří Apuseni, Rila, Laponsko…)
Klíčové vzdělávací kompetence projektu
Kompetence k učení
- rozvíjet u žáků aktivní zájem o poznávání biologie a historie své vlasti, Evropy a světa
- rozvíjet u žáků dovednosti potřebné k osvojování učiva, k vyhledávání a systematickému zpracovávání potřebných informací v literatuře a na internetu
- pozitivně motivovat žáky při vyučovacím procesu, podporovat u žáků tvůrčí a kritické myšlení
- vést žáky k zodpovědnosti za své vzdělání, motivovat je k celoživotnímu vzdělání
- nabízet žákům dostatek příležitostí k práci v terénu a k formulování vlastních myšlenek a názorů
Kompetence k řešení problémů
- na základě modelových příkladů učíme žáky řešit konkrétní problémové situace a rozvíjíme efektivní komunikaci
- podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a řešení problémů
- vést žáky k poznávání historických souvislostí, které se vzájemně ovlivňují
- rozvíjet u žáků schopnost objevovat, formulovat problém a hledat různé varianty řešení
- podpora netradičních (originálních) způsobů hledání řešení problémů (např. brainstorming, min-mapping, práce v malých skupinkách)
- vést žáky k předcházení některých problémů
- žáci by měli být schopni poznatky analyzovat, zobecnit a aplikovat v různých oblastech života
Kompetence komunikativní
- žáky prakticky podněcovat k efektivnímu používání komunikačních dovedností a prostředků, k učení přijmout a porozumět sdělení, správně jej interpretovat a věcně argumentovat
- vést žáky k rozvíjení schopnosti přátelsky spolupracovat a pracovat ve skupině (v týmu), zastávat v týmu různé role a upevňovat dobré mezilidské vztahy
- vést žáky k správnému kladení otázek, které vybízejí k vyjádření vlastního názoru a diskutování
- rozvíjet rétorické dovednosti (např. prezentace žákovy seminární práce před ostatními)
- vést žáky k prezentaci své osoby i školy na veřejnosti, ke kultivovanému mluvenému a písemnému projevu
- motivovat žáky k využívání cizích jazyků a výpočetní techniky
Kompetence sociální a personální
- vést žáky k rozvíjení schopnosti spolupracovat, pracovat v kolektivu
- naučit žáky respektovat odlišné názory ostatních členů skupiny a realisticky hodnotit práci vlastní i druhých
- naučit žáky vytvářet hodnotné mezilidské vztahy založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii
- rozvíjet mezi žáky vzájemnou pomoc při řešení daného úkolu a podpořit pozitivní vnímání vzájemné odlišnosti, jež vede k efektivní spolupráci
- podněcovat schopnost sebereflexe, osobnostního rozvoje a posilovat sebedůvěru žáků
Kompetence občanské
- vychovávat žáky jako svobodné občany, kteří plní své povinnosti, znají a chrání svá práva, respektují práva druhých
- vychovávat žáky jako osobnosti zodpovědné za svůj život, za své zdraví a za životní prostředí
- vést žáky k aktivní ochraně duchovních, kulturních a materiálních výtvorů minulosti
- vést žáky k aplikování osvojených znalostí z historie v současné době
- vést žáky k aktivnímu zapojení se do života společnosti, obce, rozvíjíme zájem o veřejné záležitosti, o spolupráci s regionálními kulturními institucemi
- vést žáky k ohleduplnosti a k ochotě pomoci druhým v různých situacích
netolerovat u žáků hrubé, vulgární a agresivní projevy chování
Kompetence pracovní
- vést žáky k pozitivnímu vztahu k práci, naučit žáky používat při práci vhodné materiály, nástroje a technologie
- naučit žáky vytvářet podnětné a motivující pracovní prostředí
- vést žáky ke schopnosti adaptovat se na různé pracovní podmínky
- seznámit žáky se zásadami bezpečnosti a naučit je chránit své zdraví při práci
- vést žáky k dodržování vymezených pravidel, plnit povinnosti a závazky
- naučit žáky přistupovat k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, ale i z hlediska ochrany kulturních hodnot a životního prostředí
- seznámit žáky s různými profesemi s blízkým vztahem
- umožnit žákům získat praktické znalosti a dovednosti v oborech biologie a dějepisu