V říjnu a listopadu měli někteří studenti (LTS 3+VII, LTS 4+VIII, IV) našeho gymnázia možnost vyzkoušet si v hodinách literatury netradiční metody práce. Celý projekt byl zpracován na základě novely Viktora Dyka - Krysař.
Nespoutaným pohybem v prostoru za doprovodu hudby studenti vyjádřili Krysařovu svobodu. Jeho volnost však trvá jen chvíli. Nechá se spoutat láskou k Agnes. Čím by se člověk měl nechat ve svém životě spoutávat? Co stojí za to, abychom ztratili svobodu? Na tyto i jiné otázky se snažili žáci v rámci projektu odpovídat.
Když Krysař splnil svůj úkol, byl podveden. Radní mu odmítli zaplatit. Jak se tito maloměšťáci tvářili? Jak hloupé argumenty používali? Pantomima nám to krásně ukázala.
Agnes čeká dítě s Kristiánem, ale miluje Krysaře. Pro koho se rozhodne? V naší hře jsme vytvořili čáru rozhodnutí. Na jednom pólu stál Krysař, na druhém Kristián. Studenti mohli vyjádřit svým postavením na této pomyslné ose svůj názor. Poté své stanovisko obhájili slovně.
Vyzkoušeli jsme si také, jak zrádné mohou být sny. Všichni v závěru šli se zavázanýma očima za Krysařovou píšťalou. Skok do propasti (ze židle dolů) dovršil zkázu lidí z Hameln.
Město zachrání opožděný prosťáček, kterému se dříve ostatní vysmívali. Studenti uvažovali o tom, jak se cítí člověk, kterému se ostatní smějí. Může být takový člověk užitečný?
Novela nese neobvyklé poselství, které může být interpretováno různými způsoby. Studenti měli možnost tento zajímavý text nejen číst, ale díky postupům tvořivé dramatiky také spoluutvářet a prožívat spolu s postavami.
Za spolupráci na projektu děkuji paní profesorce Ivě Čeledové a Vilmě Svobodové z oktávy.
související články: český jazyk